Perkahwinan bukan semata-mata untuk seks
Kengkawan sekalian dibawah ini ada satu artikel yang menarik untuk dikongsi bersama. Keseluruhannya MK amat bersetuju dengan penulis ini. Sex is not everything in marriage, but it spice up ur life.. selamat membaca.

Artikel ini dipetik dari Utusan Malaysia:

Membina rumah tangga bukan seperti membina istana pasir di tepi pantai, sekali ombak melanda istana roboh berderai. Sebolehnya jadikanlah binaannya kukuh, sekukuh istana konkrit, biar dilanda ombak dan taufan tetap utuh dan teguh.



Namun kekukuhan dalam perkahwinan itu memerlukan ramuan yang padat bukan sahaja dari segi kekuatan fizikal, mental, spiritual malah kemantapan ekonomi dan sosial.

Bagaimanapun, apabila melayari sebuah bahtera perkahwinan ramai yang menyatakan bahawa kebahagiaan dalam rumah tangga sebenarnya hanya bergantung kepada seks semata-mata.
Memang tidak dinafikan bahawa seks amat penting di dalam perkahwinan dan juga membawa kepada beberapa akibat buruk jika tidak dipenuhi, namun itu bukanlah syarat utama dalam kemanisan kehidupan sesebuah perkahwinan.

Pensyarah Kaunseling Keluarga dan Perkahwinan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Prof. Madya Dr. Saedah Abd. Ghani berpendapat, sesebuah perkahwinan yang bahagia harus mempunyai komponen kasih sayang, saling mempercayai dan menghormati, di samping memenuhi zahir dan batin.

Kehidupan suami isteri perlu seimbang dalam pelbagai aspek. Tidak boleh memberi keutamaan kepada satu aspek sahaja, contohnya hubungan seks semata-mata tetapi sebaliknya harus bersifat sederhana.

Bersederhana dalam erti kata cukup dalam memaniskan dan mengekalkan keutuhan rumah tangga itu. Misalnya dalam mencari kemewahan, janganlah sehingga mengabaikan keluarga sehingga keadaan porak peranda.



Begitu juga dalam memenuhi kehendak seksual, suami harus memain peranan dalam memastikan hubungan itu saling memberi kepuasan bagi kedua-dua pihak.

"Ini kerana dari segi psikologi, lelaki dan wanita berbeza kehendak seksualnya. Organ-organ jantinanya berbeza. Lelaki dan wanita perlu sedikit pengetahuan mengenai seksualiti, barulah kepuasannya itu dirasai oleh kedua-dua pihak.

"Selain itu, rata-rata wanita Asia seorang yang pemalu, tidak bersifat terbuka mengenai isu berkaitan dengan seks, lebih memendam rasa dan tidak suka berterus terang dengan suami. Ada juga isteri hanya mahu menanti dan bahkan tidak pernah diberi peluang untuk mencapai kepuasan.

"Jadi, dalam mendapatkan kenikmatan itu, suami-isteri harus bersama-sama bertanggungjawab memberi kepuasan,'' katanya ketika ditemui di USIM, Nilai, Negeri Sembilan, baru-baru ini.
Menurut Dr. Saedah, seks merupakan salah satu kehendak manusia yang dianugerahkan Allah dengan tujuan murni iaitu meneruskan kesinambungan zuriat anak Adam dan untuk pasangan menikmati hubungan manis dalam satu ikatan yang sah.

Di samping itu, ia juga antara kaedah dala menguruskan tekanan atau stres serta menjalin hubungan mesra dan menyemai kasih sayang serta cinta antara suami isteri.

"Namun jangan jadikan seks segala-galanya dalam perkahwinan, ia hanya bentuk aktiviti yang bertanggungjawab serta halal. Oleh itu, suami tidak harus memberi keutamaan dalam hal ini sedangkan banyak lagi komponen yang penting dalam melayari bahtera tersebut.


"Bahkan, tanggungjawab suami juga cukup besar, tidak semata-mata memberi nafkah batin, tetapi sebagai ketua atau pemimpin dalam sebuah keluarga. Tanggungjawab kepimpinan dalam sebuah rumah tangga ada kaitan dengan pemberian nafkah batin dan zahir, sifat kekuatan jasmaniah, azam, keberanian, kesabaran dan berpandangan jauh dalam sebuah rumah tangga,'' tambahnya.

Katanya yang berpengalaman dalam bidang kaunseling hampir 20 tahun, dalam membina sebuah rumah tangga, pasangan digalakkan untuk sentiasa menjalin hubungan mesra, saling faham memahami, sentiasa berbincang dan bermusyawarah. Sifat ini amat perlu sama ada dalam menghadapi permasalahan kecil atau pun besar.

"Tanggungjawab suami sebagai pemimpin dalam sebuah rumah tangga merupakan satu amanah Allah yang wajib ditunaikan. Ini bermakna menjadi tanggungjawab kepada suami untuk menanggung perbelanjaan keluarga mengikut kemampuannya.

"Kewajipan ini termasuk juga sama ada isteri mempunyai harta atau pendapatan sendiri. Bagaimanapun isteri boleh menyumbang untuk perbelanjaan keluarga dan dikategorikan sebagai satu sedekah.

"Oleh itu, sebagai suami , mestilah sedaya upaya berusaha untuk melaksanakan tanggungjawab menyediakan perbelanjaan keluarga seperti tempat tinggal, pakaian, makan, minum dan sebagainya. Cuai memberi nafkah zahir adalah merupakan satu dosa,'' tegasnya.

Secara kesimpulan, peranan seks dalam perkahwinan perlulah bersifat sederhana, janganlah ia dijadikan tunjang utama sehingga mengabaikan tanggungjawab yang lain. Suami isteri perlu memahami peranan masing-masing dalam perkahwinan, jika mahu melihat ia terus utuh.
6 Responses
  1. kirana Says:

    Setuju sangat2 tapi biasanya masalah ini slalunya ditimbulkan oleh pihak suami... Apa pendapat org lain pulak...especially yg lbih bpengalaman?


  2. Itadha Says:

    Kirana: Bergantung kepada pasangan ya juak, kat sini priority sex tok dalam perkahwinan cdaknya. Wife plak si boh la malu2 untuk discuss hal tok dengan huby kitak orang.

    Matlamatnya untuk kepuasan bersama, both have to eenjoy what u r doing. Mena sik???


  3. Anonymous Says:

    Bagi bukan Islam, seks tidak memerlukan perkahwinan.Bagi seorang Islam pula, nikmat seks hanya boleh dikecapi setelah sahnya pernikahan. Memandangkan seks ialah keperluan asas (basic needs)dan seks luar pernikahan adalah haram hukumnya, tidak salah saya sebutkan "Tiada Kahwin, Tiada Seks". Sebenarnya seks adalah matlamat yang amat penting dalam perkahwinan. Sewaktu saya sibuk bekerja, seks amatlah tidak penting. Sewaktu dorongan seks tiba, seks amatlah penting!

    Tujuan utama perkahwinan ialah mengajak kita supaya mahu memikul bertanggungjawab kekeluargaan. Menuntut kita supaya mengajak "keluarga baru" yang baru dibina bertanggungjawab kepada Tuhan. Seterusnya kita menjadi manusia yang lebih bertanggungjawab kepada Tuhan dan agamaNya ke arah hidup yang lebih diredhai.

    Tujuan ke dua ialah untuk mengelak fitnah dan zina.

    Kepuasan dalam hubungan seks hanya rekaan nafsu semata-mata kecualilah tiada ejakulasi atau klimaks.

    Mustahil lelaki tidak puas sedangkan ia berejakulasi!

    Sebenarnya kepuasan yang dimaksudkan lelaki adalah rahsia kaum lelaki dan akan hanya difahami seandainya anda dilahirkan sebagai lelaki! Sekiranya diceritakan juga rahsia ini, ianya akan mengaib dan melukakan hati perempuan.


  4. MakModen Says:

    oleh kerana. dunia kinek tok. sangat la menjual dan memperaga-raga kan sex.

    anak-anak muda. with raging hormones. infinite curiosities. especially yang meng observe hukum agama, yang abstain from sex before marriage.

    akan lah mereka menjadi tersangat2 la obsess dengan sex dan meng inginkan nya. sampey la tujuan untuk menikah itu fokus kepada well, sex.

    menikah dengan tujuan supaya they can do it legally and then when all the excitement dust settles on earth, they head for divorce.

    apa ndak mek merapu kepunden sitok... tapi gya la asal usul nya orang yang menganggap sex adalah main ingredient dalam marriage. walhal marriage is much deeper than that.


  5. Itadha Says:

    To All: Bila manusia ni dikawal oleh nafsu macam tu la jadiknya. Perkahwinan ya bukan setegal sex ajak, ada banyak gik tujuan perkahwinan ya berlaku.


  6. Anonymous Says:

    I agree about this!
    sexks bukan semuanya...harap I can make everything perfect when i get married..=)