Pentingkah memilih pasangan!
Minggu lepas MK ada baca akhbar tabloid yang satu artikelnya betul-betul menarik perhatian MK. Kalau tak silap front page kot, "Kahwin Ekspress", bukan bas jer ade ekspress kawin pun sekarang ade ekspress jugak. Mengambil kira apa yang berlaku disekeliling kita hari ini, mengapa suma ini boleh berlaku.

Penting sangat kah memilih pasangan hidup ni or sekadar suka sama suka dah boleh dijadikan tiket untuk berkahwin. Ada banyak faktor yang membolehkan kita memilih calon isteri atau suami. Jika didalam Islam telah digariskan empat perkara ini supaya diberi keutamaan bila memilih pasangan iaitu Agamanya, Hartanya, Keturunannya dan Kecantikannya. Tapi yang paling penting antara empat perkara ini ialah Agamanya.

Kenal hati budi calon pilihan anda sebelum mengambil keputusan untuk berkahwin. Ya kadang-kadang zaman bercinta ni tak sama bila dah berumahtangga. Selalu juga kita dengar orang merungut belum dapat dulu bukan main lagi, dah dapat macam ni pulak jadinya. Perubahan masa itu membuatkan perkara ini berlaku, kenapa? Pasangan kita mengharapkan kita matang dalam membuat sesuatu pekara, baik tingkah laku atau perbuatan. Lelaki terutamanya tak suka benda-benda yang remeh temeh ni. Asal majuk nak pujuk..majuk-majuk nak bermanja. Tapi biar la apa yang dilakukan tu kena pada tempatnya.

Perkahwinan bukan untuk sehari dua, tetapi untuk sepanjang hayat. Jadi pilihan tu hendaklah tepat, kita manusia "nobody is perfect". Pada MK kena la terima pasangan kita seadanya. Biar sedap mata memandang yang penting layanan kita sebagai suami atau isteri. Mak MK selalu pesan cari huby yang sayang sangat kat kita, bukan sebaliknya.

Untuk kengkawan yang tak kawin lagi jangan takut untuk berumahtangga. Ada banyak keistimewaannya bila dah kawen. Rugi pulak nanti. Bagi yang dah kawin pikul la tanggungjawab anda sebagai suami atau isteri dengan baik. Jumpa lagi.
4 Responses
  1. f.i.e.z.a Says:

    hye MK.salam kenal.kmk main klik2 jak kat blog mira nemu blog ktk. :)
    well to be honest, kmk single n yet takut mok kawen.there are so many bad reviews ive read in d mags, papers, media n semua laa.kahwin cerai.huhu.seyes mek takut.tp bknla maknanya mek sik maok kawen just takut ajak.hehe.


  2. Itadha Says:

    hi fieza..benar ya..tapi there is still someone out there yang boleh dipercayai..


  3. kirana Says:

    Nok carik yg perfect mmg susah. Semuanya akn berubah mgikut keadaan dan masa. Yg paling pnting adlah komunikasi di antra pasangan msti sntsa ada. Positive discussion ttg apa jak yg sik dipuas ati oleh pasangan. Biar masing2 tauk apa yg disuka dan dibenci.


  4. Itadha Says:

    kirana_mena ya, yg penting kasih sayang ngan tanggungjawab bersama sebagai suami isteri..